علاج الناسور العصعصي بالليزر

الناسور العصعصي

الناسور العصعصي هو عبارة عن كيس يتكون في المنطقة السفلى أسفل الظهر وتسمى بالفصحى العصعص والكيس الي بيتكون دا ممكن نلاقي جواه شعر أو جلد ميت أو الاتنين مع بعض ، وسببه الأساسي وجود ثقب في الشعر الي لسة بينمو في هذه المنطقة ، عادة مرض الناسور العصعصي بيصيب الشباب بنسبة كبيرة ،بيكون معظمهم المعرضين انهم يقعدو لفترات كبيرة زي السواقين أو المبرمجين أو المصممين بيكونو أصحاب المهن المكتبة بشكل كبير ويسمى الناسور العصعصي أيضا بالناسور الشعري

أسباب الناسور العصعصي

هو في الأساس مرض جلدي والسبب الأساسي في ظهوره حركة طبقات الجلد ، وان الشعر بيخترق الجلد زي ماشرحنا قبل كدا ، وممكن بسبب احتكاك الجلد بالجلد ، أو الجلد والملابس نتيجة الوزن الزائد ، وممكن يكون الناسور العصعصي بسبب ركوب العجلات ، أو بسبب ارتداء الملابس الضيقة ، ومن المؤكد إن مرض الناسور العصعي بيصيب الناس الي بيقعدو بشكل خاطئ فبتسبب ضغط على المنطقة دي ، وبالتأكيد الجلوس لفترات كبيرة يؤدي إلى الناسور العصعصي.

أعراض الناسور العصعصي.

أعراض الناسور العصعصي بتكون واضحةً جدا ومفيش أي اختلاط بينها وبين الناسور الشرجي لإن مريض الناسور العصعي بيبدأ بإبداء شعور بعدم الارتياح في منطقة أسفل الظهر (العصعص )، وبعدها تبدأ مرحلة تهيّج الجلد مع الشعور الشديد بالألم عند الجلوس وربّما عند الحركة، وبيكون الجلد المتهيّج في هئذه المرحلة شديد الحساسيّة، والمريض بيشعر بالحكّة الشديدة في منطقة أسفل الظهر . والحكة دي بتسبب فتح الجلد وخروج الدم منه وبيكون معاها صديد من فتحة الناسور العصعي ، وبيكون الصديد دا ذو رائحة كريهة .

علاج الناسور العصعصي بالليزر

الوقاية من مرض الناسور العصعصي

بالنظافة الشخصيّة، وعدم السماح بزيادة وزن الجسم، كذلك تجنّب الجلوس لفترات طويلة، والاهتمام بإزالة الشعر بواسطة الكريم في تلك المنطقة، خاصّة للمصابين بالناسور من قبل.

ملاحظات : تمت كتابة المقال بالعامية لسهولة توصيل المعلومة للجميع ، ونتمنى للجميع السلامة .